Vauld to singapurska platforma, umożliwiająca handlowanie kryptowalutami oraz pożyczanie środków, pochodzących z wysoko oprocentowanych depozytów klientów. Odsetki w skali roku wynosiły nawet 12,68% dla terminowo zdeponowanych USDC, USDT i BUSD. W wywiadzie udzielonym w maju tego roku Darshan Bathija, CEO Vauld, twierdził, że suma depozytów przekroczyła miliard dolarów. Od 12 czerwca 2022 roku użytkownicy platformy wycofali z giełdy równowartość 197,7 milionów dolarów. W dniu 4 lipca 2022 roku możliwość wpłacania i wypłacania środków została wstrzymana, rodząc uzasadnione obawy wśród klientów platformy, że podzieli ona los Celsiusa.
Wstrzymanie wypłat i oświadczenie Vauld
Jeszcze 21 czerwca 2022 roku, Darshan Bathija, CEO giełdy, tłumacząc decyzję o obcięciu zatrudnienia o 30%, opublikował serię tweetów, w których usiłował przekonywać odbiorców, że sytuacja platformy jest stabilna.
Jesteśmy tu, aby pozostać i będziemy nadal odgrywać rolę w przyspieszaniu przejścia na zdecentralizowany pieniądz.
Darshan Bathija, CEO Vauld

W poniedziałek Vauld wystosował oświadczenie, w którym informuje, że platforma napotkała „poważne trudności finansowe” i obarcza winą chwiejne warunki rynkowe, problemy finansowe partnerów biznesowych oraz minorowe nastroje konsumentów, którzy zdecydowali się wycofać z platformy tokeny o wartości 197,7 mln dolarów w ciągu ostatnich trzech tygodni.
Ciąg przyczynowo-skutkowy, który doprowadził Vauld na skraj bankructwa, to:
1. Upadek stablecoina UST
2. Wstrzymanie wypłat przez sieć Celsius
3. Niedotrzymanie zobowiązań względem kredytodawców przez Three Arrows Capital.
Podobnie jak w przypadku wstrzymania wypłat przez Celsius, decyzja o pozbawieniu klientów dostępu do depozytów jest argumentowana troską o bezpieczeństwo ich funduszy. Vault informuje także o zatrudnieniu Kroll PTE Limited w roli doradców finansowych oraz zaangażowaniu kancelarii Cyril Amarchand Mangaldas i Rajah & Tann Singapore LLP w zakresie doradztwa prawnego.
Plan Vauld na wyjście z kryzysu zakładał próbę uzyskania od singapurskiego rządu moratorium na ewentualne działania przeciwko potencjalnym inwestorom oraz taką formę restrukturyzacji, która leżałaby w interesie użytkowników platformy.
Nexo deklaruje chęć przejęcia Vauld
Liczba użytkowników Vauld wynosiła w szczytowym momencie około 800 tysięcy użytkowników, a platforma cieszyła się popularnością głównie na azjatyckim rynku – najwięcej klientów pochodziło z Indii i Singapuru.
Remedium na problemy finansowe giełdy może być przejęcie przez Nexo, londyńską giełdę kryptowalut i największego krypto-pożyczkodawcę, obsługującego ponad 4 miliony klientów w ponad 200 jurysdykcjach.
Przedstawiciele Nexo i Vauld podpisali dokumenty, określające wstępne warunki przejęcia nawet do 100% udziałów w singapurskiej spółce. Nexo poinformowało również, że w przypadku sfinalizowania transakcji, skoncentruje się na „złagodzeniu ograniczeń w wypłacaniu depozytów”.
Nexo skrzętnie korzysta z pozycji największego gracza wśród kryptowalutowych kredytodawców, sygnalizując chęć ekspansji na wschodnich rynkach. Tym samym londyńska firma daje nadzieję setkom tysięcy użytkowników Vauld na odzyskanie dostępu do swoich depozytów, o ile „misja ratunkowa” zakończy się powodzeniem.
Czy Nexo faktycznie zamierza wykupić Vauld?
Dopóki nie poznamy szczegółów oferty złożonej przez Nexo, nie sposób stwierdzić, czy mamy do czynienia z realną chęcią przejęcia Vauld, czy też z marketingową zagrywką, która uwiarygadnia Nexo jako poważnego gracza, posiadającego wystarczające zasoby, by konsolidować udziały w rynku nawet w niesprzyjających warunkach.
Warto pamiętać, że Nexo informowało o ofercie przejęcia złożonej sieci Celsius, ale transakcja nie doszła do skutku z nieujawnionych przyczyn. Z marketingowego punktu widzenia Nexo może tylko zyskać na podpisaniu listu intencyjnego, który w świetle prawa nie jest jakkolwiek wiążący. Platforma wysyła w ten sposób sygnał, że pomimo bessy na rynku kryptowalut, kondycja spółki jest na tyle dobra, że może ona wchłaniać mniejszych graczy.
Vauld ośmiesza ideę CeFi
Abstrahując od wiarygodności Nexo jako rycerza na białym koniu, który za punkt honoru postawił sobie oswobodzenie depozytów klientów singapurskiej platformy, warto przypomnieć jak Vauld krytykował konwencjonalną bankowość i stawiał się w roli lepszej, bezpieczniejszej i uczciwszej alternatywy dla konsumentów.
Próbując dowiedzieć się czegoś o platformie Vauld, potencjalny klient najpierw będzie miał okazję zapoznać się z krytyką sektora bankowego i tradycyjnych finansów, a następnie przeczytać, jak Vauld oferuje wszystko to, co konwencjonalna bankowość, tylko w lepszym wydaniu. Vauld obiecywał klientom:
- Przechowywanie wartości
- Wzrost kapitału
- Łatwość wydawania
- Łatwość dokonywania wymian
Z dniem 4 lipca 2022 roku okazało się, że Vauld nie wywiązał się z żadnej z obietnic, które tak ochoczo składał klientom. Scentralizowane finanse w kontekście uniwersum kryptowalut to cofnięcie się o kilkadziesiąt lat wstecz pod względem ekspozycji klientów na ryzyko oraz zapewniania im odpowiedniej obsługi. Blokowanie dostępu do depozytów urąga wszelkim standardom i wysyła jasny sygnał do inwestorów, że model biznesowy krypto-banków jest oparty na wyjątkowo niestabilnych fundamentach.
Podsumowanie
Użytkownicy platformy Vauld zostali z dnia na dzień odcięci od możliwości dysponowania swoimi środkami finansowymi. W oświadczeniu wydanym 4 lipca 2022 roku firma uzasadniała tę decyzję troską o bezpieczeństwo funduszy oraz koniecznością szybkiej restrukturyzacji. Wśród 800 tysięcy użytkowników aplikacji Vauld narasta przekonanie, że podzielą los użytkowników sieci Celsius, którzy nadal nie mogą odzyskać swoich depozytów. Iskierką nadziei dla klientów Vauld jest oświadczenie Nexo, największej kryptowalutowej instytucji pożyczkowej. Londyńska spółka wyraziła gotowość przejęcia nawet do 100% udziałów w singapurskiej spółce Vauld.